فـيـلـم‌نـوشـتـه‌هـا



Friday, December 19, 2014

فرصت تاریخی

1- یک ماه از عمر گروه سینماهای هنر و تجربه گذشت و حاصلش در مجموع مثبت و بازتاب‌هایش هم اغلب مثبت بود، به‌جز نغمه‌های مخالف‌خوان‌های حرفه‌ای که هویت و موجودیت‌شان در مخالفت کردن است و مخالف‌خوانی هم چندی‌ست حرفه رایج و پررونقی است. با استفاده از تجربه‌های این ماه برنامه ماه بعد دقیق‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت طراحی شد. و ماه‌های بعدتر با تکیه به تجربه‌های پیش از آن، باز هم دقیق‌تر خواهد بود. فعلاً با توجه به محدودیت تعداد سینماها، وسعت شهر و دشواری‌ها و هزینه‌های جابه‌جا شدن در تهران، شیوا اکران چرخشی بهترین شیوه است.
2- با استفاده از تک‌سینمای هنر و تجربه در مشهد، خبر خوش آمده که در چند شهر بزرگ کشور، مدیران سالن‌هایی برای پیوستن به گروه سینماهای هنر و تجربه اعلام آمادگی کرده‌اند. سالن‌های متعلق به دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، مناسب‌ترین مکان‌ها در این زمینه‌اند.
3- پرفروش‌ترین فیلم این یک ماه، ماهی و گربه، 150 میلیون تومان فروش داشت که همه آن در اختیار تهیه‌کننده قرار می‌گیرد (اشاره‌ای مؤکد برای یادآوری و جاافتادن این امر). این یعنی حدود 450 میلیون تومان فروش در یک گروه سینمایی سینمای بدنه؛ تازه اگر آخر کار، پخش‌کننده صورت‌حسابی از هزینه‌ها جلوی صاحب فیلم نگذارد و او را بدهکار نکند. در مورد بقیه فیلم‌ها هم همین وضعیت برقرار است. به نظر می‌رسد که فیلم‌های هنری و تجربی در صورتی که از ابتدا تکلیف خود را روشن کنند و به هوای پیوستن به سینمای بدنه هزینه‌های‌شان را بالا نبرند، در صورت جذب تماشاگران بالقوه‌شان می‌توانند روی سازوکار اقتصادی فیلم‌شان هم حساب کنند. یعنی که سینمای غیرمتعارف هم تماشاگر و خواهان خاص خود را دارد.
4- جذب تماشاگر بالقوه این سینما مهم‌ترین هدف برای این سینما و این گروه سینمایی باید باشد. نباید نشانی اشتباهی داد به انبوه تماشاگر سینمای عامه‌پسند تا برای بالا بردن فروش، ناخواسته به تماشای این نوع فیلم‌ها بیاید. در همه جای دنیا، تماشاگر این نوع فیلم‌ها حداکثر و در بهترین حالت، بیست درصد کل تماشاگران سینما هستند. می‌توان امید داشت که به‌تدریج تعداد اندکی از تماشاگران فیلم‌های جریان اصلی هم گاهی بیننده این نوع فیلم‌ها باشند، اما دادن نشانی اشتباه در تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها باعث واکنش‌هایی مخل می‌شود و توقع‌هایی را با خود به این سینما می‌آورد که به نفع آن نیست.
5- به‌جز دو مورد، سازندگان اغلب فیلم‌هایی که در این گروه نمایش داده شده‌اند هنوز تلاش چشم‌گیری حتی لااقل برای رونق دادن به اکران فیلم خودشان نکرده‌اند. تا خود سازندگان همین فیلم‌ها دست از رخوت برندارند هیچ‌کس نمی‌تواند معجزه کند. ماندن در انتظار صرفاً کمک‌های دیگران، دولت و مسئولان، و فقط توقع داشتن و توقع داشتن، باعث می‌شود این فرصت تاریخی به همه ظرفیت‌های ممکن آن دست پیدا نکند یا دیرتر برسد. این رخوت دامنگیر افراد دیگری هم هست. سازندگان فیلم‌های کوتاه و مستند، خواه فیلم‌شان روی پرده باشد یا نباشد، از اصلی‌ترین کسانی هستند که انتظار می‌رود برای رونق بخشیدن این گروه سینمایی تلاش کنند؛ به هر شکلی که می‌توانند. راحت‌ترین و دم‌دست‌ترینش فیس‌بوک است. بی‌تردید اکثر فعالان این عرصه در فیس‌بوک حضور دارند. چند دقیقه از بیداری‌های شبانه‌شان را صرف این کار کنند. راه دوری نمی‌رود.
6- پشت خانه هنرمندان در بوستان هنرمندان قطعه‌زمینی هست به وسعت چندصد مترمربع که جان می‌دهد برای بنا شدن مرکز گروه سینمایی هنر و تجربه. لطفاً مسئولان مربوطه در شهرداری و وزارت ارشاد یا هر نهاد دخیل دیگری که قدرت و امکانی دارد کمک کند برای تحقق آن رؤیا. تئاتر شهر، موزه هنرهای معاصر، خانه هنرمندان، فرهنگسراها، تماشاخانه ایرانشهر،... همه اینک جزو سرمایه‌های فرهنگی این شهر و این کشورند. مرکز گروه سینمایی هنر و تجربه هم چنین نقش و جایگاهی خواهد داشت.

ماهنامه هنر و تجربه. سال اول، شماره هشتم، آذر 1393

Labels: , ,



[ / ]




.مطالب اين صفحه تحت قانون «حقوق مؤلفين» است. چاپ بخشی يا تمام اين صفحه تنها با اجازه نويسنده ممکن است ©