فـيـلـم‌نـوشـتـه‌هـا



Thursday, July 24, 2014

فرصت سوخته و لذت تماشای سقوط

نمایش هم‌زمان فیلم‌های تازه دو کارگردان پیشگام و تاریخ‌ساز موج نوی سینمای ایران در خرداد امسال، می‌توانست تبدیل به فرصت و خاطره‌ای بزرگ و تاریخی برای سینمای ما بشود اما نه تنها چنین نشد، بلکه بیش‌تر تلخی‌ها و حاشیه‌های ناخوشایندی به یادگار ماند.
جدا از صف‌بندی‌های همیشگی و اغلب بی‌منطق موافقان و مخالفان مسعود کیمیایی (که معمولاً ربطی هم به کیفیت فیلم‌ها ندارد و خوش‌بختانه این صف‌بندی در مورد داریوش مهرجویی اتفاق نمی‌افتد) شاید تنها کورسوی مثبتی که در این میان وجود داشت، دادن امتیاز کوچکی بود به متروپل و اشباح آن هم از این زاویه که «از فیلم‌های اخیرشان بهتر بود»؛ یعنی رضایت دادن به حداقل‌ها. بقیه‌اش هرچه بود نیش و کنایه و تمسخر و نارضایتی و حاشیه بود. از جنجال‌ها و هو کردن‌های زمان جشنواره، خر خواندن منتقدان توسط سازنده فیلم گاو (که البته بعد تکذیب کرد)، حرف‌های بی‌منطق و عجیب کیمیایی در مصاحبه غیرحرفه‌ای و بی‌ربطش با روزنامه شرق و بر زبان آوردن حرف‌هایی که معلوم نیست به چه دردی جز جنجال‌سازی و گزک دادن به دست وبلاگ‌نویسان و کامنت‌گذاران می‌خورد... و بازتاب‌های منفی انتقادی فیلم‌ها در حافظه سینمای ایران و فروش پایین آن‌ها که یعنی شکست همه‌جانبه.
اما جدا از آن‌چه مربوط به خود فیلم‌ها و فیلم‌سازان می‌شود، این اتفاق بار دیگر یک بیماری اجتماعی نگران‌کننده را به ما یادآور شد که هر چه می‌گذرد حادتر می‌شود: لذت افکار عمومی از زمین خوردن و تمسخر بزرگان. این عارضه که نیاز به بررسی عمیق جامعه‌شناسان و توجه مدیران جامعه دارد، با گسترش فضای مجازی تبدیل به وضعیتی بی‌مهار شده که هیچ کس در آن امنیت ندارد. خرابکاری‌های اساسی که به کنار، کافی‌ست یک آدم بزرگ و محترم و حتی محبوب، مثلاً به محبوبیت استاد شجریان، یک جا اظهار نظری بکند که به مذاق کسانی خوش نیاید، یا اصلاً یک گاف یا به‌اصطلاح یک سوتی بدهد، یک جا سکندری بخورد، دچار لکنت زبان شود، یک اشتباه لپی بکند... آن وقت «افکار گرسنه عمومی» مثل گرگ ازقحطی‌درآمده هم‌چون طعمه‌ای ناب به سویش هجوم می‌برد تا او را به خاک ذلت بکشاند و آبرویی برایش باقی نگذارد. غم‌انگیز و خطرناک و ناامیدکننده است که چرا جامعه کسی را به عرش می‌برد و بعد می‌کوشد او را به زیر بکشد و به طرزی سادیستی از سقوط و تمسخر آن‌ها لذت می‌برد.

Labels: ,



[ / ]




.مطالب اين صفحه تحت قانون «حقوق مؤلفين» است. چاپ بخشی يا تمام اين صفحه تنها با اجازه نويسنده ممکن است ©