فـيـلـم‌نـوشـتـه‌هـا



Friday, June 29, 2012

انتقام از طبیعت ظالم

ایزابل / Isabelle
کارگردان: بن سومبوگارت
فیلم‌نامه: ماریکه وان در پول. بر اساس رمانی از تسا دِلو
مدیر فیلم‌برداری: پیوتر کوکلا
تدوین: هرمن کورتس
بازیگران: هالینا ریین (ایزابل)، ویم اوپبروک (برنارد)، تینکه کیلس (ژان)
محصول 2011 هلند
96 دقیقه

ایزابل، بازیگر معروف و محبوب هلندی، در حالی که تعطیلاتش را در بلژیک می‌گذراند ناپدید می‌شود. در واقع زنی کافه‌چی به نام ژان بیتور که هنرمند نقاشی است با چهره ازریخت‌افتاده، او را ربوده است. ژان بابت زشتی چهره‌اش به‌شدت دچار آشفتگی شده و به طرز بیمارگونی به فرایند پیری و مرگ علاقه دارد. به همین دلیل هم ایزابل زیبا را دزدیده تا او را با گرسنگی دادن بکشد و در مراحل مختلف این جریان شوم، چهره‌اش را نقاشی کند. ایزابل می‌کوشد با او ارتباطی عاطفی برقرار کند تا بتواند از این طریق بگریزد. او درباره بار سنگینی که بابت زیبایی‌اش بر دوش خود حمل می‌کند صحبت می‌کند و ژان فریب او را می‌خورد. به همین دلیل به ایزابل اجازه حمام کردن و حتی غذا خوردن می‌دهد. ولی پس از این که متوجه می‌شود ایزابل در واقع او را فریب می‌داده و تمام مدت نقش بازی می‌کرده به‌شدت خشمگین می شود و عصبانیت او پیامدهای بسیار شوم و هولناکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد...


آشنایی ما با سینمای هلند محدود است به اتفاق‌های گاه‌وبی‌گاه. مثل هفته فیلمی که دو سال پیش در تهران برگزار شد، یا پیدا شدن تصادفی چنین فیلمی در لابه‌لای فیلم‌های روز آمریکایی. اسم سینمای هلند را که می‌شنویم، بیش‌تر برت هانسترا و یوریس ایونس مستندساز به یادمان می‌آید. و نهایتش تئو وان‌گوگ به خاطر نسبتش با ونسان وان‌گوگ و آن فیلم کوتاه جنجالی‌اش که به قتل او در سال 2004 انجامید. ظاهرأ بن سومبوگارت 65 ساله از نام‌های معتبر سینمای امروز هلند است که بیش از سی فیلم بلند و کوتاه تلویزیونی و سریال در کارنامه‌اش است؛ حاصل سی سال فعالیت حرفه‌ای. عنوان‌های انگلیسی تعدادی از فیلم‌هایش نشان می‌دهد که در خارج از هلند هم کم‌وبیش شناخته‌شده است و این فیلم‌ها اکران خارجی هم داشته‌اند. مهم‌ترین فیلمش خواهران دوقلو (2002) است که نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شده بود، و بلندپروازانه‌ترین فیلمش هم توفان (2009) است بر اساس داستان واقعی توفان سال 1953 دریای شمال که بخش‌هایی از شمال غربی هلند را ویران کرد.
ایزابل یک تریلر روان‌شناسانه متوسط است که سینمای آمریکا نمونه‌های موفق‌ترش را دارد و با عوض کردن نام‌ها، هویت هلندی آن قابل شناسایی نیست. ابتدا مشخص نیست که قصد ژان از حبس ایزابل چیست اما به‌تدریج معلوم می‌شود انگار هدفش انتقام گرفتن از طبیعت ظالم است که یکی را زیبا و مورد توجه، و دیگری را زشت و تنها می‌آفریند. نقاشی کردن ژان از مراحل اسارت و ضعیف شدن ایزابل هم بناست بُعدی فلسفی به فیلم بدهد اما با قالب واقع‌گرایانه فیلم نمی‌خواند. رابطه زندانی و زندان‌بان به جایی می‌رسد که ایزابل سرانجام موقعیت زندان‌بانش را درک می‌کند و در حالی که زمانی امکان فرار هم دارد، اما با توجه به موقعیت ژان، با وجود زجرهایی که کشیده چنین نمی‌کند، و می‌کوشد با او هم‌دلی کند. با این حال رویه ژان تغییری نمی‌کند و ایزابل برای رهایی از مخمصه، کلکی سینمایی به او می‌زند و با یک تروکاژ غیردیجیتالی وانمود می‌کند که خودش را دار زده تا بتواند ژان را از قفل کردن در و مراقبتش منصرف کند. گرچه در هر دو بزنگاه، فیلم تعلیق کافی دارد اما بر خلاف ظاهر روان‌شناسانه‌اش به دنیای درون شخصیت‌ها نزدیک نمی‌شویم. فقط ژان را دختری عقده‌ای می‌شناسیم و در پایان هم فیلم‌ساز با آتش زدن او، صورت مسأله را پاک می‌کند. فیلم با طرح داستانی جذابش البته تا پایان تماشاگر را با خود می‌کشاند اما در آخر کار چیزی دستگیرش نمی‌شود. مصداق بارز هیجان کاذب.

Labels:



[ / ]




.مطالب اين صفحه تحت قانون «حقوق مؤلفين» است. چاپ بخشی يا تمام اين صفحه تنها با اجازه نويسنده ممکن است ©